UDFORDRINGER PÅ ARBEJDE

Vores trivsel på arbejde påvirker vores humør og overskud, også i fritiden

Arbejdspladsen er et sted, hvor de fleste mennesker bruger størstedelen af deres tid. Derfor er det så vigtigt, at vi trives.

Ofte er det dog ikke tilfældet, og mange mennesker oplever stress, dårligt psykisk arbejdsmiljø eller generel mistrivsel på jobbet. Det kan have store personlige konsekvenser for den enkelte og store økonomiske konsekvenser virksomheden, hvis ikke arbejdspladsen er et rart sted at være.

Hvad udfordrer os på arbejde?

En af de største trusler mod det psykiske arbejdsmiljø er oplevelsen af stress. Stress kan være et resultat af et for højt arbejdspres, uklare forventninger, oplevet dårlig ledelse, lav grad af indflydelse eller oplevet uretfærdighed.

For de fleste mennesker er deres relationer på arbejdspladsen også helt afgørende for deres psykiske trivsel. Altså hvordan er relationen til  leder, kolleger eller arbejdspladskulturen.

Udfordringer i relationerne findes ofte i svarene på flg. refleksioner:

  • Mangler der dialog, fælles spilleregler, gensidig respekt, retfærdighed, fælles ansvarsfølelse, social omsorg eller anerkendelse?
  • Er der tydelige roller, forventninger, ansvarsfordeling og kommandoveje. Involveres og inddrages jeg i planlægning og beslutninger, som vedrører mig?
  • Hvordan er de sociale relationer og omgangstonen på kryds og tværs i organisationen? Er der tale om en dårlig social stemning, hvor der tales bag om ryggen på andre eller er stedet præget af utryghed, trusler, ”fejlfinderkultur”, klikedannelse, uformel ledelse eller mobning?
  • Mangler der forståelse for folks forskelligheder, holdninger eller opfattelser?
 

Som erfaren erhvervspsykolog med speciale i arbejdsrelateret stress har jeg stor erfaring med at hjælpe andre med at skabe positive forandringer i deres arbejdsliv.

Hvad kan du forvente at få ud af samtalerne?

✓ Allerede fra første samtale introduceres du til teknikker til at få det bedre mentalt f.eks. i en bedre work/life balance

✓ Du bliver bevidst om årsagerne til, at du oplever udfordringer på arbejde. Dét kan der være en række ydre årsager til på dit arbejde: i arbejdsmiljøet, opgavemængden, deadlines, kolleger, ledelsen etc.

✓ Det kan også være belastninger og krav derhjemme. Måske er det en kombination af arbejde og privatliv

✓ Du bliver klogere på, hvordan dine tankemønstre og mentale strategier også kan have afgørende betydning for din trivsel

✓ Du bliver stærkere i kommunikation og grænsesætning med ledelse og kolleger.

✓ Du får reflekteret over, hvad du selv kan gøre for at få løst problemerne

✓ Du får metoder til at håndtere og være i de vilkår, som du ikke kan ændre

✓ Du lærer at matche et realistisk ambitionsniveau og egne forventninger med den konkrete udførelse af opgaverne

✓ Du får værktøjer der styrker selvledelse, struktur, fokus, nærvær og performance

✓ De værktøjer vi arbejder med styrker din selvtillid og dit selvværd

✓ Du får mulighed for at afprøve teknikkerne imellem sessionerne, og vi følger løbende op